Lyčių lygybės tema ankstyvojo ugdymo darbotvarkėje

Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

bee

2021 m. sausio 24 d., minint UNESCO tarptautinę švietimo dieną, Moterų informacijos centras kartu su partneriais pristato naują iniciatyvą. Startuoja projektas „BEE. Lyčių lygybė ankstyvajame ugdyme“, kurio metu bus kuriamos, tobulinamos ir diegiamos priemonės, padedančios kovoti su lyčių stereotipais ankstyvojo ugdymo aplinkoje.

Jau trečius metus iš eilės UNESCO iniciatyva minima tarptautinė švietimo diena. Šiemet paskelbtas šūkis kviečia „Atkurti ir atgaivinti COVID-19 kartos švietimą“. Dabar kaip niekada svarbu gaivinti švietimą, stiprinant bendradarbiavimą ir tarptautinį solidarumą, taip pat priminti, jog švietimas ir mokymasis visą gyvenimą yra svarbiausia siekiant atsigavimo. Atkuriant švietimą, svarbu jį pakelti į aukštesnį lygmenį vaikų ir jaunimo ugdyme naudojant inovatyvias priemones bei turinį, tarp jų – pritaikytus kovai su stereotipais.

Lyčių stereotipai stipriai įtakoja daugelį socialinių reiškinių: atskirtį, diskriminaciją, moterų ir vyrų pajamų atotrūkį, smurtą lyties pagrindu. Nuostatos ir stereotipai skirtingų lyčių atžvilgiu nulemia moterų bei mergaičių pozicijas versle, sprendimų priėmime, lyderystėje. Jei į stereotipus nekreipsime dėmesio nuo ankstyvos vaikystės, jie gali neigiamai paveikti berniukų ir mergaičių įsitikinimus, lemti jų elgesį bei įgūdžius.

Kaip pabrėžiama ES priimtoje „Lyčių lygybės strategijoje“ (2020–2025 m.): „Lyčių stereotipai – pagrindinė lyčių nelygybės priežastis – paveikia visus visuomenės gyvenimo aspektus. Tipiniai lūkesčiai, grindžiami moterims, vyrams, mergaitėms ir berniukams taikomomis nusistovėjusiomis normomis, riboja jų siekius, pasirinkimus ir laisvę, todėl jų reikia atsikratyti. Lyčių stereotipai yra viena svarbiausių vyrų ir moterų darbo užmokesčio skirtumo priežasčių. Jie dažnai taikomi kartu su kitais stereotipais, pavyzdžiui, susijusiais su rase ar etnine kilme, religija ar tikėjimu, negalia, amžiumi ar seksualine orientacija, o tai gali sustiprinti neigiamą stereotipų poveikį.“

stat bee

Lyčių stereotipai turi neigiamą įtaką ne tik socialiniams reiškiniams, bet ir ekonomikai, kadangi nulemia segreguotą pagal lytį išsilavinimo bei profesijos pasirinkimą.  Atsiranda „moteriškos“ ir „vyriškos“ ūkio šakos, nepanaudojamas visas moterų ir vyrų intelektinis potencialas. Šiuo metu visose Europos šalyse jaunų moterų išsilavinimas žymiai aukštesnis nei vyrų, ir šiuo atveju nepanaudojama didelė dalis vyrų intelektinio potencialo. Taip pat menkai panaudojamas moterų potencialas fiziniuose moksluose bei techninėse profesijose, o vyrų – susijusiose su globa.

Ugdymas be lyčių stereotipų – tai projekto „BEE. Lyčių lygybė ankstyvajame ugdyme “ (BEE. Boosting gender Equality in Education) narpliojamas uždavinys.

BEE projekto tikslas – kurti ankstyvojo ugdymo aplinką be lyčių stereotipų.

Siekiama:

  • stiprinti švietimo specialistų gebėjimus atpažinti ir nemultiplikuoti stereotipinių nuostatų ugdymo procese;
  • pritaikyti ugdymo metodikas naudojant novatoriškas ir lyčių atžvilgiu svarbias priemones;
  • stiprinti bendruomenės gebėjimus kuriant visuomenę be stereotipų.

Veiklos:

  • Mokymai specialistams, dirbantiems ankstyvojo ugdymo įstaigose. Siekiama sustiprinti specialistų įgūdžius, skirtus atpažinti ir dekonstruoti lyčių stereotipus, daugiausia dėmesio skiriant švietimo kontekstui.
  • Mokymai, skirti tobulinti besimokančių edukatorių kompetencijas. Kartu su ekspertais bus kuriami novatoriški ir lyčių požiūriu jautrūs švietimo priemonių rinkiniai. Sukurtos priemonės bus pristatytos tarptautinėje projekto dalyvių žiemos stovykloje Pizoje 2022 metais.
  • Žinutės švietimo bendruomenei ir plačiajai visuomenei. Informacinė kampanija apie mokyklą be stereotipų ir tai, kaip tai yra svarbu kuriant įtraukią ir teisingą visuomenę.

Projektas skirtas ikimokyklinio, priešmokyklinio ir pradinio ugdymo įstaigų darbuotojams, švietimo koordinatoriams ir sprendimų priėmėjams.

Rezultatai ir poveikis:

Maži žingsniai keičiant didelį neigiamų stereotipų poveikį kurs stiprią šiuolaikišką visuomenę!

Tikimasi, kad projektas turės teigiamos įtakos švietimo specialistų elgesio pokyčiams, sustiprės edukatorių gebėjimai kovoti su lyčių stereotipais švietimo kontekste.

Projekte bendradarbiauja 5 organizacijos iš Italijos, Rumunijos, Kipro ir Lietuvos. MIGS (Kipras), Moterų informacijos centras  (Lietuva) ir ALEG (Rumunija). Italijoje partneriai yra COSPE (pagrindinis partneris) ir Casa della Donna di Pisa.

Socialiniai partneriai: Toskanos regiono administracija,  Italijos nacionalinė Lygių moterų ir vyrų galimybių agentūra, Vikopisano savivaldybė, Kipro švietimo, kultūros, sporto ir jaunimo ministerija, Rumunijos nacionalinė lygių galimybių agentūra; Vilniaus savivaldybės Socialinių reikalų ir sveikatos departamentas,  Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerija.

Projektą iš dalies finansuoja Europos Komisijos Teisių, lygybės ir pilietybės programa, Kvietimo Nr. REC-AG-2020

Daugiau informacijos: [email protected]

xx

bee pro ec

 

Projekto metu sukurtos priemonės, padedančios kovoti su lyčių stereotipais ankstyvojo ugdymo aplinkoje.

Prabėgus 2 metams dalinamės rezultatais ir kviečiame mums parašyti dėl leidinio “Edukacinių priemonių rinkinys, padedantis kovoti su lyčių stereotipais ankstyvojo ugdymo aplinkoje”.

Susidomėjusiems jį  atsiųsime!

Rašykite mums [email protected]

Trumpas-websaitui

Susidomėjusiems jį  atsiųsime!

Rašykite mums [email protected]

GUIDLINES-LT-2

Šie leidiniai išleist įgyvendinant projektą „BEE. Lyčių lygybė ankstyvajame ugdyme“. Šį projektą iš dalies finansuoja Europos Komisijos Teisių, lygybės ir pilietybės programa, kvietimo Nr. REC-AG-2020. Šis leidinys atspindi tik autoriaus požiūrį, todėl Komisija negali būti laikoma atsakinga už bet kokį jame pateikiamos informacijos naudojimą.

© Moterų informacijos centras, 2022
© Tekstai: Dovilė Masalskienė, Dovilė Rūkaitė
© Iliustracijos: Dovilė Rūkaitė

Tap pat kviečiame žiūrėti ir dalintis trumpus video, pristatančius mūsų rezultatus.