Vienas iš susijusių iššūkių – mažas jaunimo įsitraukimas į politinį gyvenimą, kuris glaudžiai siejasi su jų dalyvavimu pilietinėse ir lyderystės iniciatyvose. Pavyzdžiui, šių metų Lietuvos Seimo rinkimuose jaunimo (18-29) aktyvumas siekė vos 35,69 proc., o tai rodo ne tik pasyvumą balsuojant, bet ir platesnį susvetimėjimą nuo politinių ir visuomeninių procesų. Tokia situacija atskleidžia būtinybę skatinti jaunąją kartą ne tik aktyviau balsuoti, bet ir prisiimti lyderystės vaidmenį formuojant ateities visuomenę. Lyčių lygybės stiprinimas ir jaunų moterų įgalinimas yra svarbūs žingsniai siekiant šių tikslų. Svarbu paminėti ir tai, kad jaunoji karta pati savaime neatsisakys žalingų lyčių stereotipų, diskriminacijos, neužsiims aktyvizmu – negalime tikėtis, kad jaunuomenė išspręs šias opias problemas be atitinkamo ugdymo, mokymo ir mentorysčių programų. Žemas aktyvumas rinkimuose tai tik įrodo.
Europos moterų lobistinės organizacijos (EMLO) inicijuotas AGORA projektas siekia ugdyti jaunųjų moterų, feminisčių įgūdžius, reikalingus lyderystei ir aktyvizmui, bei skatinti jų įsitraukimą į visuomeninį ir politinį gyvenimą. AGORA programoje dalyvaujančios merginos mokosi, kaip kurti pokyčius ne tik savo bendruomenėse, bet ir platesniu mastu – nacionaliniu bei tarptautiniu lygiu.
Lietuvoje AGORA projektą įgyvendino Moterų informacijos centras, kuris surengė mokymus 25 jaunoms merginoms Vilniaus rajone. Mokymų dalyvės gilinosi į feminizmo istoriją, lyčių stereotipų poveikį, asmeninių ribų nustatymo svarbą, lyčių politiką ir aktyvizmą. Net 48 % Europos gyventojų, remiantis Eurobarometro duomenimis, mano, kad lyčių stereotipai yra kliūtis lygybei, o Lietuvoje ši nuomonė dar ryškesnė. AGORA projektas padėjo dalyvėms geriau suprasti šiuos stereotipus ir jų įtaką visuomenės lyčių santykiams.
Be teorinių žinių, AGORA programos metu dalyvės kūrė vaizdo įrašus, kuriuose dalijosi savo mintimis apie mokymosi stilių, aktyvumo svarbą bei feministinių iniciatyvų kūrimą. Šie įrašai tapo dalimi tarptautinio tyrimo, siekiančio geriau suprasti jaunųjų feminisčių poreikius ir galimybes Europoje.
Vienas iš pastebėtinų AGORA projekto rezultatų buvo pastebėjimas, kad Lietuvoje mentorystės programos, skirtos jaunoms moterims, yra neišvystytos. Net 83 % europiečių pritaria, kad moterys turėtų gauti daugiau paramos siekdamos lyderystės pozicijų, o Lietuvoje šis skaičius dar aukštesnis – 88 %. Tai rodo, kad mentorystės iniciatyvos gali tapti raktu į aktyvesnį jaunimo įsitraukimą tiek pilietinėse veiklose, tiek politikoje. Mentorystė yra ne tik efektyvus įrankis įgalinant jaunąsias lyderes, bet ir svarbi priemonė skatinant jaunimą įsitraukti į pilietines ir politines veiklas. Šios nišos užpildymas galėtų turėti ilgalaikį poveikį – daugiau jaunų moterų galėtų tapti aktyviomis visuomenės dalyvėmis, įgyvendinančiomis pokyčius tiek vietos, tiek nacionaliniu lygiu.
AGORA projektas parodė, kad jaunų merginų įtraukimas į visuomeninį gyvenimą gali turėti didelį poveikį. Mentorystės programų plėtra, aktyvizmo skatinimas ir jaunimo įsitraukimo į politinius bei visuomeninius procesus didinimas – tai tik kelios kryptys, kurias verta toliau vystyti.
Lietuva turi puikią galimybę išnaudoti AGORA projekto pamokas ir tęsti pradėtą darbą, siekdama stipresnės, lygiaverte bendruomene pagrįstos visuomenės. Jaunimo, ypač jaunų moterų, balsas ir lyderystė – tai ateitis, kurios negalime ignoruoti.
Kviečiame mus aplankyti, bendradarbiauti ir kurti visuomenę be smurto:
Moterų informacijos centras
Įmonės kodas: 191919014
Women‘s issues information center / WIIC
PIC: 933932879
Organization ID (OID) E10145161