Projekto trukmė: 2019 m. gruodžio 1 d. – 2023 m. lapkričio 30 d.
Projekto tikslas – mažinti smurtą lyties pagrindu vaikų ir jaunimo tarpe.
Tikslo bus siekiama skatinant kritinį ir kūrybišką socialinių medijų naudojimą nukreiptą į seksizmo[4], lyčių stereotipų, diskriminacijos ir neapykantos kalbos apraiškų lyties pagrindu elektroninėje erdvėje mažinimą.
Temos aktualumas: 2019 m. registruota 54 219 pagalbos prašymų dėl smurto artimoje aplinkoje[1]. Užregistruotų nusikaltimų registro duomenimis, kas dešimtas nukentėjęs nuo smurto artimoje aplinkoje yra vaikas iki 18 metų amžiaus, kai 85,4 % jų nukentėjo nuo tėvų ar įtėvių. [2] Šeimoje matomas smurtinis santykių modelis įsirėžia į vaiko sąmonę, tampa prastų rezultatų mokykloje, bėgimo iš namų priežastimi, o taip pat formuoja žalingų ir nepagarbių santykių su kitais asmenimis modelį.
Į statistiką neįtraukiant smurto lyties pagrindu vaikų ir jaunimo santykiuose rodiklio, tikrasis problemos mastas Lietuvoje lieka nežinomas. 2019 m. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba atliko visuomenės nuomonės apklausą, kurios metu nustatė, kad 45 % respondentų visiškai ar iš dalies sutinka su teiginiu, jog berniuko elgesys, kai jis tampo mergaitei už kasų, kelia sijoną ir pan. yra nekaltas dėmesio rodymas[3]. Tai rodo, kad beveik pusė respondentų visiškai pateisina vieną iš smurto lyties pagrindu formų – priekabiavimą.
Informacinių technologijų plėtra ir informacijos dėl atsakingo naudojimosi jomis stoka kuria terpę naujoms smurto lyties pagrindu formoms atsirasti. Smurtas lyties pagrindu internete reiškia, kad jaunimas smurtą išgyvena visa laiką, kai naudojimasis informacinėmis technologijomis yra kiekvieno iš jų neatsiejama kasdienybės dalis.
Moterų informacijos centras, siekdamas atkreipti visuomenės dėmesį į smurto lyties pagrindu problemą vaikų ir jaunimo tarpe, skelbia naujos trejų metų iniciatyvos „Žaidžiame prieš seksizmą ir diskriminaciją“ pradžią.
Projekto tikslinės grupės: Pedagogai; Bendro ir neformalaus ugdymo įstaigose dirbantys specialistai; Moksleiviai (12–18 m.); Moksleivių tėvai; Vietinės valdžios institucijos ir valstybinės institucijos.
Projekto veiklos suskirstytos į keturias veiklų grupes:
- Praktinių įrankių mokytojams ir mokiniams sukūrimas: kuriami mokiniams skirti žaidimai – Strateginis reakcijos (kortų) ir inovatyvus GPS lokacija grįstas žaidimas, prie kurio prieiga galima įsidiegus mobiliąją programelę. Šių žaidimų paskirtis – formuoti neigiamą moksleivių požiūrį į patyčias, mažinti neapykantos apraiškas elektroninėje erdvėje, diskriminaciją. Žaidimų pagalba bus ugdomas moksleivių kritinis mąstymas elektroninėje erdvėje talpinamo turinio atžvilgiu („medijų raštingumas“).
- Įgūdžių naudotis praktiniu įrankiu mokytojams formavimas: 8 švietimo įstaigų specialistams ir mokytojams suteikiamos žinios apie strateginio reakcijos žaidimo taikymo būdus ir galimybes ugdymo metu, siekiant mažinti diskriminaciją lyties pagrindu ir neapykantos kalbos apraiškas mokinių gretose. Švietimo specialistai kartu su projekto vykdytojais išbando strateginį kortų žaidimą, pateikia vertinimą ir pasiūlymus, skirtus šio žaidimo koncepcijai gerinti. Šiame etape švietimo sistemos atstovams pateikiamos gairės, kaip organizuoti strateginį kortų žaidimą su mokiniais.
- Mokinių įtraukimas į strateginio kortų žaidimo kūrimą: projekto vykdytojai kartu su mokiniais (100 asm.) nustato ir analizuoja pagrindines diskriminacijos ir smurto lyties pagrindu formas, su kuriomis jie/jų draugai susiduria elektroninėje erdvėje. Mokinių nuomonės tyrimas yra būtinas siekiant tobulinti žaidimo koncepciją, atsižvelgiant į mokinių poreikius.
- Praktinių įrankių moksleiviams sukūrimas: bendradarbiaujant su moksleiviais strateginis kortų žaidimas išbandomas ir, atsižvelgiant į jų pastebėjimus, tobulinamas. Žaidimas skirtas ne tik mažinti bet kokio smurto lyties pagrindu apraiškas (neapykantos komentarai, patyčios ir pan.) mokinių tarpe, tačiau ir ugdyti ateities kartą, kuri bus išlaisvinta iš lyčių stereotipų.
- Praktinių įrankių mokytojams sukūrimas: sukuriamas Strateginio žaidimo rinkinys, kurį sudaro: stalo žaidimas su kortomis; metodika, sukurta mokytojams ir kitiems švietimo sistemos specialistams; scenarijai. Rinkinys bus parengtas taip, kad mokytojas lengvai galėtų jį integruoti į savo pamoką. Taip pat bus sukurtas išmanaus geolokacija paremto žaidimo („Urban game“) elektroninis naudojimosi vadovas ir mobilioji aplikacija. Parengiami šių žaidimų rinkiniai, kurie pritaikyti sklaidai visuomenėje.
- Viešinimas: elektroninėje erdvėje bus vykdoma kampanija, kurios metu jaunieji nuomonės formuotojai („YouTube‘riai“) YouTube kanale su savo „sekėjais“ dalinsis vaizdo medžiaga, kurioje įamžinti bandymai naudotis žaidimu. Tokiu būdu bus pasiekta ir sudominta tikslinė grupė – jaunimas. Taip pat bus organizuojami informaciniai susitikimai su mokyklos bendruomenė, vietinės valdžios atstovais ir valstybinėmis institucijomis.
Projekto nauda
Projekto veiklos yra tiesiogiai susijusios su ankstyvąja smurto lyties pagrindu prevencija, medijų raštingumo didinimu ir kritinio mąstymo skatinimu vaikų ir jaunimo tarpe. Žaidimas – tai vienas iš aktyvaus mokymo (-si) metodų, kuriuo skatinamas vaikų ir jaunimo savarankiškumas, kritinis mąstymas ir kūrybingumas, todėl tikėtina, kad mokiniams išbandžius žaidimą bus padidintas jų sąmoningumas ir suformuotas neigiamas požiūris į smurtą lyties pagrindu. Mokymasis žaidžiant – tai efektyvi strategija, siekiant moksleiviams pateikti informaciją jiems lengviau įsisąmoninamu būdu.
Nauda projekte dalyvaujančių mokyklų bendruomenei:
- Mokytojams ir kitiems švietimo įstaigose dirbantiems specialistams bus suteiktos žinios ir visi reikalingi instrumentai, kurių panaudojimas yra rekomenduojamas siekiant užkirsti kelią smurtui lyties pagrindu vaikų ir jaunimo tarpe. Šie įrankiai yra lengvai adaptuojami pamokose, o mokymasis žaidžiant moksleiviams visuomet yra patrauklus ir įtraukiantis.
- Mokyklos bendruomenė galės naudotis sukurta metodine medžiaga ir įrankiais, skirtais mažinti patyčias, neapykantos kalbos apraiškas el. kanalais vaikų ir jaunimo tarpe. Šie žaidimai yra mobilūs, todėl gali būti lengvai pritaikomi ir neformalioje aplinkoje – renginių, mokyklos mugių metu ir pan.
- Švietimo įstaigose dirbantys specialistai su projekto įgyvendintojais galės konsultuotis dėl strateginių veiksmų, kurie galėtų būti skirti smurto lyties pagrindu prevencijai.
- Mokyklos moksleiviai taps tyrėjais, kurie aktyviai įsitrauks į problemos analizę ir kūrybinius procesus, kuriant Strateginį kortų žaidimą. Aktyvus moksleivių įtraukimas į kūrybines veiklas stiprins moksleivių neabejingumą diskriminacijos ir neapykantos kalbos lyties pagrindu apraiškų atžvilgiu, formuos neigiamą požiūrį į šiuos reiškinius.
- Viena pagrindinių smurto lyties pagrindu priežasčių – lyčių stereotipai. Tikėtina, kad po aktyvaus moksleivių įtraukimo į veiklas, jie gebės aiškiau identifikuoti stereotipus, kurie varžo kiekvieno iš jų laisvę, renkantis ateities studijas ir profesiją.
- Bus didinamas mokyklos bendruomenės – mokytojų, moksleivių ir tėvų – medijų raštingumas. Ypatingas dėmesys bus skiriamas tėvams, siekiant supažindinti su jaunimo naudojama medija ir technologijomis, taip pat apibrėžiant kaip informacinių technologijų naudojimas formuoja jų vaikų identitetą.
Projekto unikalumas
- Moksleiviai aktyviai dalyvauja projekto veiklose. Į kūrybinius procesus tiesiogiai įtraukti vaikai ir jaunimas, tampa tam tikrais tyrėjais, kas suteikia galimybę identifikuoti esančias problemas ir ieškoti būdų jas spręsti. Strateginis kortų žaidimas sukurs tam tikras situacijas, kuriose moksleiviai, siekdami įvykdyti užduotį sieks eliminuoti smurto lyties pagrindu apraiškas– tai skatins ne tik kūrybiškumą, tačiau ir leis vaikams ir jaunimui suvokti tai, kas yra sveiki, pagarba grįsti santykiai, taip sukuriant neigiamą požiūrį į neapykantos lyties pagrindu reiškinius e. erdvėje.
- Žaidimų elementų naudojimas – tiek analoginių, tiek skaitmeninių – viena iš efektyviausių strategijų, siekiant moksleivius įsitraukti į nagrinėjamą problemą ir įgalinti ieškoti galimų tos problemos sprendimo būdų. Projekto metu bus sukurtas ne tik Strateginis kortų žaidimas (analoginis), tačiau ir interaktyvus, geolokacija paremtas žaidimas, kurį nemokamai į savo išmanųjį telefoną galės įsidiegti kiekvienas jaunuolis. Šis žaidimas skatins moksleivių fizinį aktyvumą, kadangi misijoms įvykdyti bus naudojama tam tikra miesto erdvė, o tuo pačiu paraleliai, spręsdami tam tikras užduotis, jaunuoliai gvildens diskriminacijos ir neapykantos lyties pagrindu problemas.
- Tiek Strateginis kortų žaidimas, tiek interaktyvus mobilusis žaidimas bus nemokamai prieinami plačiajai visuomenei net ir pasibaigus projektui. Bus parengti metodiniai ir praktiniai įrankiai mokytojams ir kitiems švietėjišką veiklą vykdantiems specialistams, kurie novatoriškus žaidimus galės nevaržomai išbandyti ir su tais moksleiviais, kurie nebuvo įtraukti tiesiogiai į projekto veiklas.
- Edukaciniai žaidimai bus lengvai prieinami ir pasiekiami visoms suinteresuotoms šalims. Žaidžiant bus skatinama moksleivių empatija ir neabejingumas smurto lyties pagrindu problemai. Šis inovatyvus metodas vaikams ir jaunimui padės ateityje užkirsti kelią galimam smurtui lyties pagrindu;
- Projektas sukurs stiprius bendradarbiavimo ryšius tarp mokyklų bendruomenių ir ankstyvąją smurto prevenciją galinčių vykdyti nevyriausybinių organizacijų, kas užtikrins tvarią smurto lyties pagrindu prevenciją mokyklos bendruomenėje.
Susidomėjai ir nori įsitraukti į projekto veiklas?
Mokyklos ir kitos su vaikų ir jaunimo švietimu dirbančios organizacijos norinčios bendradarbiauti įgyvendinant projekto veiklas turėtų susisiekti su Kristina Kiselyte, [email protected] tel: +370 5 2629 003. Suderinus lūkesčius pasirašoma bendradarbiavimo sutartis ir pradedamas veiklų įgyvendinimas.
[1] Bendrojo pagalbos centro duomenys, 2019
[2] Statistikos departamento informacija, https://osp.stat.gov.lt/informaciniai-pranesimai?eventId=226411
[3] Representatyvi visuomenės nuomonės apklausa apie lyčių stereotipus ir smurtą, Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba, 2019
[4] Seksizmas – tai viena iš smurto prieš moteris ir mergaites formų, sukuriančių ir įtvirtinančių lyčių nelygybę bendruomenėje. Nuo patyčių el. erdvėje kasdien kenčia daugybė paauglių, išskirtinai – mergaitės. Ši smurto forma sutinkama tiek fizinėje, tiek virtualioje aplinkose. Seksizmas, kaip viena iš smurto lyties pagrindu formų, apima:
- aukos kaltinimą ir pakartotinę viktimizaciją;
- gėdijimas apsimetant, kai asmuo gėdijamas dėl to, kad tariamai pažeidė „seksualinio elgesio normas“ („rengiesi kaip šliundra“; „pati kalta, kad tave išprievartavo – reikėjo kukliau rengtis“ ir pan.);
- gėdijimas dėl kūno formų („atrodai kaip riebi karvė“; „storas, užstoji man saulę“ ir pan.);
- intymių nuotraukų paviešinimas be sutikimo, siekiant keršto;
- komentarai, kurie signalizuoja apie grėsmę būti išprievartautam;
- nepagarbūs, agresyvūs komentarai dėl išvaizdos, seksualumo, seksualinės orientacijos ar lyčių vaidmenų;
- išgalvoti komplimentai arba juokeliai, kai pasitelkus humorą siekiama pažeminti ar pajuokti kitą asmenį.
Projekto partneriai: Cooperazione per lo Sviluppo dei Paesi Emergenti (Italija), Moterų informacijos centras (Lietuva), Societa Cooperativa Sociale Zaffiria (Italija), Casa delle donne per non subire violenza ONLUS (Italija), medien+bildung.com (Vokietija), Mediterranean Institute of Gender Studies (Kipras)
Projektas „Žaisk už savo teises! Inovatyvios strategijos prieš seksizmą ir diskriminaciją” yra finansuojamas Europos Komisijos pagal Erasmus+ programą.
Projekto veiklos – Stalo žaidimo jaunimui “Strateginės reakcijos” išleidimas ir išbandymas jaunimo tarpe remiamas Aktyvių piliečių fondo, finansuojamo EEE finansinio mechanizmo lėšomis.