Per 2020 metus buvo užfiksuoti daugiau nei 58 tūkst. smurto artimoje aplinkoje atvejų.[1]
Kas dešimtas nukentėjęs nuo smurto artimoje aplinkoje yra vaikas iki 18 metų amžiaus. Smurtinėje aplinkoje augančiam vaikui formuojasi klaidingos santykių nuostatos, vertybės (pvz., „Smurtauti mylint yra normalu“ ir pan.), kurios vėliau gali būti perkeliamos į tarpasmeninius santykius. Smurtas neretai tampa prastų rezultatų mokykloje, pabėgimo iš namų priežastimi. Dėl patirto smurto atsiranda žalingos priklausomybės, vystosi emocinės krizės, stabdančios jų kaip asmenybių veiklos/socialinę pažangą. Viena pagrindinių smurto artimoje aplinkoje priežasčių – visuomenėje paplitę lyčių stereotipai. Todėl labai svarbu, kad vaikai ir jaunimas bei su jais dirbantys specialistai įgytų žinių apie lyčių lygybę, galios ir kontrolės pavojus santykiuose, išmoktų atpažinti smurto santykiuose apraiškas ir gebėtų kurti saugius pagarba ir nesmurtiniu bendravimu paremtus santykius.
Spalio 8 ir 11 dienomis Moterų informacijos centro lektorės Rugilė Butkevičiūtė ir Kristina Kiselytė vedė užsiėmimus, kuriuose dalyvavo 30 moksleivių iš Jano Sniadeckio gimnazijos (Gimnazjum im. Jana Śniadeckiego). Užsiėmimų metu su vaikais kalbėjome apie diskriminaciją dėl įvairių pagrindų, teikiant ypatingą dėmesį diskriminacijos dėl lyties pavyzdžiams. Dalinomės kodėl Moterų informacijos centro vizija yra siekis gyventi pasaulyje, kuriame nei viena moteris ir nei vienas vyras nebūtų diskriminuojami dėl savo lyties.
Pirmosios dienos metu vaikai susiskirstę komandomis žaidė žaidimą “Marsietis”. Žaidimo metu moksleiviai darė kūrybinius koliažus, kuriuose vaizdavo su kokiais visuomenės lūkesčiais (išvaizdos, elgesio, profesijos pasirinkimo) susiduria merginos/moterys ir berniukai/vyrai. Aptarimo metu išryškėjo, jog iš merginų vis dar tikimasi, jog jos bus “susitvarkiusios”, gražiai elgsis klasėje, bus tvarkingos, mandagios, tylios, “nedrąskys akių”. Moksleiviai nurodė, jog iš vaikinų tikimasi, jog jie uždirbs pinigų, išlaikys šeimą, taip pat vartos alkoholį, rūkys ir naudos kitas psichotropines medžiagas. Atlikę užduotį, moksleiviai diskutavo kaip jie jaučiasi, kai neatitinka visuomenės ir draugų jiems keliamų stereotipų ir ką galime visi padaryti, jog žmogus būtų vertinamas pagal jo svajones ir pasiekimus, o ne pagal stereotipines nuostatas.
Antrosios dienos metu diskutavome apie sveikus santykius. Mokėmės kaip atpažinti toksiškų santykių ženklus, kokios yra smurto formos ir pavyzdžiai, kodėl nuo smurto santykiuose kenčiančiam žmogui taip sunku palikti smurtinius santykius. Moksleiviai žiūrėjo trumpus video, analizavo pateiktas romantiškų santykių paauglių tarpe situacijas. Atlikus “Klausimų dėžutės” užduotį, moksleiviai anonimiškai galėjo surašyti jiems rūpimus klausimus santykių tema. Dalis klausimų buvo susiję su tuo, kaip žinoti kada santykiai sveiki ir pagarbūs, kaip nepakliūti į smurtinius santykius. Kita didelė dalis buvo susijusi su klausimais jau užmezgus santykius, ar atleisti neištikimybę antrai pusei, kodėl vyrai laiko save geresniais, ar galima pasityčioti iš vaikino santykiuose ir ką daryti, jei tavo antra pusė nori turėti romantinių santykių, o tu ne.
Į visus šiuos klausimus buvo atsakyta diskusijos metu. Šios dvi dienos dar kartą parodė, jog jaunimui itin aktuali sveikų santykių tema, taip pat, kad jie stokoja žinių kaip atskirti sveikus pagarba grįstus santykius nuo toksiškų smurtinių santykių tiek mokyklos aplinkoje, tiek mezgant asmenines romantines pažintis.
Diskusijos metu taip pat kalbėta apie saugumą elektroninėje erdvėje mezgant pažintis socialiniuose tinkluose ar įvairių žaidimų metu. Moksleiviai su lektoriai dalinosi neigiama patirtimi susidūrus su neapykantos kalba virtualioje erdvėje ir kaip ją stabdyti ar duoti rimtą atkirtį.
Projekto “#ŽaiskUžSavoTeises metu Moterų informacijos centras kartu su partneriais kuria ir išbando strateginį kortų žaidimą. Šis žaidimas bus naudojamas kaip inovatyvi neformalaus ugdymo priemonė skirta neapykantos kalbos ir diskriminacijos prevencijai jaunimo tarpe.
Projekto tikslas – mažinti jaunų žmonių neapykantą lyties pagrindu kurstančios kalbos vartojimą, kovoti prieš lyčių stereotipus, diskriminaciją dėl lyties ir smurtą lyties pagrindu, skatinant jų kritinį mąstymą ir aktyvų įsitraukimą į problemų sprendimą.
Projekto partneriai: Moterų informacijos centras (Lietuva), viešoji įstaiga „Šalčininkų švietimo ir informavimo centras“ (Lietuva), Cooperazione per lo Sviluppo dei Paesi Emergenti (Italija), Moterų informacijos centras (Lietuva), Societa Cooperativa Sociale Zaffiria (Italija), Casa delle donne per non subire violenza ONLUS (Italija), medien+bildung.com (Vokietija), Mediterranean Institute of Gender Studies (Kipras)
Projektas „Žaisk už savo teises! Inovatyvios strategijos prieš seksizmą ir diskriminaciją” yra Aktyvių piliečių fondo, finansuojamo EEE finansinio mechanizmo lėšomis, dalis bei iš dalies finansuojamas Europos Komisijos pagal Erasmus+ programą.
[1] LR Statistikos departamento duomenimis, 2020 m. užregistruoti 58 553 skambučiai dėl smurto artimoje aplinkoje. Šaltinis: https://lygybe.lt/data/public/uploads/2021/03/smurto-statistika-2021-03-10.pdf